7-10/6 Bra laxfiske, 7 laxar landade av 13!

Nyligen hade jag ett lyckat 4 dagars laxtrollingfiske på havet, och bra gick det! Totalt nappade det 13 st laxar, varvid jag/vi landade 7 st av dem! Största laxen vägde 15,5 kg..

Nyligen körde jag ett lyckat fyradagars laxfiske på havet utanför Singö (på havet mellan Singö och Åland kan man säga), och bra gick det! Vädret var oftast fint hela tiden, men ibland blåste det ganska mycket! Det var inte så jättemycket båtar ute på laxfiske som det kan vara vissa år, så det fanns gott om plats att fiska för alla. Generellt hade vi ett bra och fint väder, och körde fisket ganska långt ut på havet där laxen vandrar upp mot älvarna norrut. Förr fiskade jag personligen väldigt mycket lax, men numera blir det tyvärr endast 3-5 dagar om året för min egen del på havet, precis som den här fiskesatsningen 2018 också!

Dag ett kändes riktigt het då vädret var perfekt med lagom vind och skön sol på det! Vi började med att landa en fin lax efter några timmars fiske, och tappade även en lax lite senare under dagen som hoppade vilt (en klart bättre fisk men inte p.b)!

Dag två hann vi bara få ut 3-4 spön när det nappade på en riktigt stor fisk på yttersta ytspöt, vi gissade på en ca 120 cm lång lax då vi såg den flera gånger tydligt (en riktigt stor fisk kanske på runt/närmare 20 kg), men vi tappade den nära båten tyvärr! Vi filmade ganska mycket så fisken finns i varje fall på film, men som vanligt när man känner att det kan bli ett nytt båtrekord så går det åt skogen! Det kändes hett på platsen så vi nötte vidare där och hade totalt 5 st laxar på kroken den här fiskedagen varvid vi landade 2 st av dem (fina fiskar men långt ifrån den första laxen som vi tappade i storlek)!

Dag tre var jag själv ute på havet hela dagen, men det enda som hände var att jag tappade en lax efter några sekunders rullskrik (ingen aning hur stor den var)! Vädret var kanske för fint då havet var platt och helst vill man ju ha lite vind åtminstone!? Dock har jag haft mitt bästa laxfiske någonsin på havet när det var platt vatten för ca 5 år sedan, så det går vet jag!

Dag fyra fiskade jag återigen själv men nu blåste det ganska hårt (på gränsen för en solofiskare t.o.m), men det gick bra!  Totalt hade jag 5 st laxar på kroken och landade 4 st av dem i blåsten. Det sista som hände var att jag drog på ett dubbelhugg just när jag skulle bryta för dagen vilket inte var det enklaste när jag var själv i båten, men samtidigt bröt Trumman och Torbjörn från Jan Comstedt AB sitt fiske för hemfärd varvid de kom bort till mig och hjälpte mig att håva fiskarna! Ett stort tack för hjälpen grabbar, det underlättade ganska mycket! Dom första 2 laxarna håvade jag dock själv…

Förutom ett kul laxfiske så fick jag besök av en massa sälar runt båten, samt hade ett ovanligt väderfenomen som blåste över mig sista fiskedagen varvid det kändes som en mindre storm just när den passerade mig! Jag har aldrig varit med om ett sånt väderfenomen tidigare, men som tur var så gick allt bra! Utan att överdriva så var det som en mindre storm då t.o.m båten/autopiloten tappade kursen (Jag hamnade mitt i molnets mörkaste centrum)! Det kändes nästan som om man hade en gigantisk helikopter över sig, men som tur var så gick allt bra! Enl experter nu i efterhand så var det ett s.k “Roll Cloud“, (på svenska “Molnrulle“) Rullen uppkommer pga mycket vindskjuvning uppe i atmosfären varvid det blir ett skarpt “tak” samtidigt som det blir en mindre storm under molnet om man har oturen att hamna där – som jag gjorde!

Det blev en mycket skön avslutning på min 4-dagars laxtrollingtur då jag avslutade med ett skönt dubbelhugg, och dessutom så var den sista fisken som fick syna håven från insidan den största laxen på snygga 15,5 kg. Nu är jag supersugen på att ta dom från kajaken igen (jag tog 2 östersjölaxar för 3 år sedan från kajaken) om tiden och vindarna tillåter, men det får vi se hur det blir med det!? Med facit i hand så är jag mycket nöjd med tanke på att många duktiga toppteam inte haft alls lika mycket tur som jag hade! Jag blandade dessutom en del med olika beten, men det mest otippade betet (men som jag trodde mycket på) och som gav min båt lax var en liten Rapala Minnow Spoon i propellersprutet (se bild)! Intressant var att jag (och dom flesta andra laxtrollarna) tappade ovanligt mycket lax den här säsongen, och kanske berodde det på att laxögonen sa ja men magen sa nej hos laxen då vattentempen var så pass hög samtidigt som dom skulle upp i älvarna!? Jag vet inte men så här många bommade fiskar brukar i varje fall inte jag ha! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka sommarens och höstens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår såklart som vanligt! Välkomna ombord, och ”skitfiske” på er!!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733  Hemsida/Bokning: www.fishguide.se

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en sida där med en massa bilder (oftast bättre fiskar) och annat kul! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Sidan heter ”Fishguide.se” för er som vill följa mig där – vi hörs! 🙂

Ps. På mitt Facebook skrev jag spontant ett svar till en vän hur laxfiske kan vara om man fiskar själv en blåsig dag, men å andra sidan fiskar jag hellre själv i blåst än inte alls! Text från fiskedag nr fyra:

Jag hade så gott som hela dagen en riktigt tuff sjö, men valde att kämpa på då det eventuellt var sista laxfisket för i år, och jag missade samtidigt en lax tidigt på dagen ytligt!

Mitt på dagen fick jag hugg igen, helskotta vad jobbigt… allt är bara jobbigt när man är själv, t.o.m ett hugg faktiskt! Drillar in fisken samtidigt som man hamnar “100 sjömil” (grovt överdrivet) bort från huggplatsen pga tuff sjö…. pust… jobbigt, önskar att man hade nån att dela fiskeglädjen med den här fiskedagen…. efter en massa meck så är jag äntligen tillbaka till mitt förra huggställe och PANG igen!!!

Samma procedur igen… suck – lax igen! Önskar man hade nån att dela glädjen med! Hade man sällskap så skulle man bli glad, men nu var det bara “jobbigt” att få napp! Jobbigt att rensa, drilla, rodda ut allt igen! Dock landade jag båda laxarna själv men bilderna blev kassa, speciellt på lax nr 2 som fick gå tillbaka (en vildlax)!

Några timmar senare blir jag överkörd av en liggande tromb (moln) men överlever, och när den passerat så lägger sig havet “platt” och livet blir lite enklare då man inte måste hålla i sig hela tiden pga hård sjö!

Kort efter detta så drar jag på ett dubbelhugg, låter fiskarna rusa samtidigt som jag rensar bort allt då jag ändå skulle hem, ringer samtidigt till mina vänner Stefan Trumstedt och Torbjörn Åsén som jag visste också skulle rensa för hemgång! Trumman hoppar över till min båt och agerar håvmästare åt mig, nu var det kul igen!

Trumman och jag garvar och skojar, första laxen landad… jag kämpar med sista laxen och väl i håven så ser vi att det är en riktigt bra fisk, resans största och samtidigt en grymt skön/kul/lyckad/härlig/fantastisk/grym avslutning på 4 dagars laxtrolling för min egen del (tack grabbar för håvhjälpen)! Efter detta var det full gas hem med ett leende på läpparna till skillnad mot då jag fiskade mitt på dagen i busvädret!!”

Så kan en fiskedag upplevas, från bara jobbigt och bökigt till en otroligt skön avslutning på fiskedagen, och det är det som är så kul med fiske då man inte vet vad som ska hända (alla fiskedagar är olika)! Nu ser jag fram emot nästa fisketur, oavsett vad det nu blir som jag ska fiska! 🙂