Kategorier

Arkiv

18/2 Kalasfiske, +10 kg gädda i Livesändning!

Nyligen hade jag två stamkunder på ismete, och bra gick det! Vi drog grov gädda, fin gös och en massa mindre gäddor! Personbästa för Andreas med 10,8 kg & 111 cm (i livesändning)! Även ”DEEPER” is/kast-ekolodsgivaren testad – som var kanon!

Nyligen hade jag två gäster på ismete, och bra gick det! Vi började dagen med att dra en grymt fin ”10:a” som fisk nr två, vikt: 10,8 kg och 111 cm. Sen efter detta hade vi ett bra gäddrally med en massa gäddor som nappade friskt, det dröjde ända in på eftermiddagen först vi fick ut alla spöna samtidigt, och då vi äntligen kunde sätta oss ner och njuta av korven! Se filmen då vi sände gäddan i Live/direktsändning på nätet, och då vi återutsätter fisken igen! Filmen då duktiga Andreas Brattlöf håller upp sitt nya P.B ser ni på mitt Facebookflöde: https://www.facebook.com/mikael.puhakka.7. Andreas drog förövrigt två nya personbästa på gädda även förra året med mig via spinnfiske på guidning, där båda madammerna vägde klart över 8 kg (samma fiskedag)! Ang isen så var den mycket bra där vi var den här fiskedagen, men som vanligt kan tjockleken variera mycket en bit bort!

Vi passade på i ”lugnet” att även testa mitt nya men superfina ”Deeper Pro+” (Deeper Smart Sonar ”kastekolod”), och riktigt trevlig var den måste jag säga (och som jag även hade hört gott om från olika håll)! Deeper är en annorlunda givare/ekolod då den är trådlös (går via Wi-Fi), och kan enkelt kopplas in till din smartphone efter att man har installerat appen! Man kan sen enkelt koppla fast den i ett bra beteslås på spöt, och sen bara kasta ut den för att sen se djupen via telefonen eller på surfplattan. Se till att ha en stark bra lina, ett bra/säkert beteslås om man tex får trassel på rullen vid utkast. Eller så lägger man den bara i pimpelhålet och ser djupet, betesfisk etc i realtid (som vi nu gjorde). Den har även ett ”realtidsfönster”, vilket jag gillade då jag såg både mörten och sänket nere på rätt djup!

Deeper ska klara ända till ca 100 meters avstånd för att visa en ekolodsbild vilket är grymt, men så långt kastar man såklart inte (samt ska även klara ett djup på ca 80 meter)! Den har även en inbyggd GPS, samt är helt vattentät (och flyter)! Jag gillade den skarpt (perfekt till spinnfiske från tex land), och är samtidigt ett annorlunda ekolod, då den mer lämpar sig för att kolla djupen runt sig vid tex spinnfiske, gädd/gösmete etc, men även just till isfiske som vi nu provade den här grymma fiskedagen! Vi såg en massa betesfisk och annat som mörten/sänket på displayn, men just då fanns det inga rovfiskar i området vilket vi även fick bekräftat av att det inte nappade något just då! Jag gillade den skarpt, och ser fram emot att testa den mer även till spinnfisket framöver. Fiskedagar då jag åker båt så använder jag såklart mina fina Humminbird plottrar som vanligt (och som även är fastmonterade med en fast givare i aktern på båten), men tillsammans kommer Deeper och mina Humminbird plottrar komplettera varandra mycket bra känner jag i framtiden i mitt sportfiske! 🙂

På sena eftermiddagen lossnade fisket igen, och återigen började gäddorna att nappa men inte riktigt lika bra som på förmiddagen, men även gösen nappade nu då vi landade en mycket fin gös som duktiga Victor fick drilla (se bild). Båda herrarna fick landa fina fiskar var, men även jag tog ett napp under dagen vilket visade sig vara dagens absolut minsta gädda vilket vi alla skrattade åt! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vinterns ismete/pimpel, vårens och sommarens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733  Hemsida/Bokning: www.fishguide.se

Ps. Jag vill återigen varna för osäkra isar beroende på vart man är i landet! Två nästan likadana sjöar intill varandra kan ha helt olika förutsättningar, men även på samma sjö/skärgårdsvik kan det skilja MYCKET bara 20-30 meter bort! Det smärtar, men samma dag som vi var ute på isen så drunknade en herre på en annan plats då han kom ut på för tunn is innan den brast…

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en sida där med en massa bilder (bättre fiskar) och annat kul! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Sidan heter ”Fishguide.se” för er som vill följa mig där – vi hörs! 🙂

21/1 Andra ismetet, bra fiske! 2 stora gäddor upp!

Nyligen var jag ute på isen för andra gången i vinter, och bra gick det! Vi landade runt 20 gäddor, varav undertecknad hade lite extra flyt med antalet och storleken!

Nyligen blev det ett härligt ismete igen (äntligen), och bra gick det! Vi körde i ett annat fiskevatten den här gången och siktet var inställt på grov gädda! Jag skulle egentligen inte ha fiskat den här helgen alls, men sent på kvällen före fisket så valde jag att åka med då plats fanns i den stora bilen (och då jag även hade en känsla att jag skulle få nått stort)! Grabbarna började fisket vid ”11-kilos hålet” som vanligt, och själv drog jag iväg till ett område längre bort som jag hade en bra känsla för (jag hade bara spinnfiskat där tidigare)! Beslutet visade sig vara rätt från min sida då jag hade ett jättebra gäddrally direkt från tidig morgon, och jag landade även två stora gäddor vilket kändes riktigt skönt! Grabbarna en bit bort hade inte lika mycket aktivitet på sina grejer, så de lämnade ”11 kilos hålet”-fiskeområdet och kom bort till mig istället lagom till hamburgarna!

Själva huggruschen var över hos mig, men nu började det att nappa sporadiskt även för dom vilket kändes skönt för alla (ingen bommade som tur var på våra hyfsat små mörtar)! Många gäddfreaks är förövrigt ganska insnöade vad beträffar att det ska vara jättemörtar eller annan stor betesfisk på grov gädda, men det funkar jättebra med mindre betesfisk också har jag fått erfara väldigt många ggr på ismete genom åren! Dagens mörtar var mer lämpade till gös eller grov abborre, men givetvis hade jag föredragit lite större betesfisk som jobbar mer om jag hade fått tag på sådana! När jag fiskar med stor betesfisk så har jag oftast två trekrokar som jag fäster i betesfisken, men den här dagen nöjde jag mig med endast en VMC Spark Point trekrok i ryggen på mörten! Vi hade en grymt fin och härlig fiskedag den här dagen också kan jag lova, isarna var ca 10 cm tjocka där vi var men det kan såklart variera mycket en bit bort!

Jag vill även passa på att återigen varna för osäkra isar om man är oerfaren, då många större eller ”strömmande” vatten kan vara förrädiska! Isdubbar är verkligen jättebra, men en ispik är nog nästan lika viktig då man kan känna av isen före att man går på den! Även en livlina borde alla i kompisgänget ha på sig, då det är 100 ggr lättare att kasta en livlina ner till kompisen i en vak – än tvärtom! Ett tips är att kolla efter små smidiga livlinor som tex långfärdsskridskoåkarna (och även jag) använder (bör finnas där den utrustningen säljs, eller i sportfiskebutiker). I helgen omkom tyvärr dessutom en skridskoåkare i Dalarna då isen brast, så var försiktiga! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vinterns ismete/pimpel, vårens och sommarens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733  Hemsida: www.fishguide.se

Ps. Efter fisket i våran regi så har ni även 15 % rabatt på all fiskeutrustning, flytoveraller mm, samt 10 % rabatt på all marin-elektronik i ”Sundbybergs Sportfiske Center

15/1 Bra ismete! Fin gädda (många gäddor) och gös!

Nyligen var jag ute på första ismetet för vintern, och bra gick det! Vi hade ett bra gäddrally på morgonen (även gös), och senare blev det även en ”gammelgädda”…

Nyligen kom jag ut på årets första ismete, och bra gick det! Jag och min bror Peter åkte till ett vatten som jag endast fiskat 4-6 ggr på tidigare (med siktet inställt på gös). Vi hade flera fina gösnapp, och fick även gös trots om dom var lite kinkiga! Gäddorna däremot högg som galningar, och detta speciellt på morgonen då vi inte fick ut alla spöna då det hela tiden var napp någonstans (vi var ute redan före att solen gick upp)! Ett tag hade jag inte ett enda spö laddat med mört då jag fick ta napp efter napp, och man vill ju inte låta fisken svälja mörten! Mitt på dagen dog fisket helt, men på sena eftermiddagen lossnade fisket igen med ett mindre gäddrally den här gången varav jag även fick ett nytt (personligt) sjörekord på gädda (se bild)!

Sjön är inte känd för grov gädda, så det var extra kul att få se och beundra den fina och feta gäddmadammen före återutsättning igen (och få en bekräftelse på att det även finns grov gädda i sjön)! Vi hade en grymt fin och härlig fiskedag kan jag lova, isarna var ca 12 cm tjocka där vi var men det kan såklart variera mycket en bit bort! Jag vill även passa på att varna för osäkra isar om man är oerfaren, då många större eller ”strömmande” vatten kan vara förrädiska! Isdubbar är verkligen jättebra, men en ispik är nog nästan lika viktig då man kan känna av isen före att man går på den! Även en livlina borde alla i kompisgänget ha på sig, då det är 100 ggr lättare att kasta en livlina ner till kompisen i en vak – än tvärtom! Ett tips är att kolla efter små smidiga livlinor som tex långfärdsskridskoåkarna (och även jag) använder (bör finnas där den utrustningen säljs, eller i sportfiskebutiker). I helgen omkom tyvärr dessutom en skridskoåkare i Dalarna då isen brast, så var försiktiga! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vinterns, vårens och sommarens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Ps. Jag har snart en ny fiskerapporter på gång, med två fina ismetegäddor igen…

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en sida med en massa bilder (bättre fiskar) och annat kul! Sidan heter ”Fishguide.se”! Länk: https://www.instagram.com/fishguide.se/ för er som vill följa mig där – vi hörs! 🙂

1/1 Bra men kallt (isigt) spinnfiske efter gädda!

”Nyligen” blev det årets första fiske den 1:a januari, och givetvis körde vi båt (bara för att vi kunde)! Kallt, men 8 tröga gäddor blev det i kylan och under den korta fiskedagen…

Nyligen blev det ett kortare spinnfiske efter gädda från min grymma Quintrexbåt (båten är verkligen galet stadig), och bra gick det! Vi kom ut sent på förmiddagen (jag, min bror Peter och kompisen Thomas Sandberg) då kvällen före blev ganska sen för oss alla (nyårsafton). Fisket var som väntat segt (det låg en tunn isskorpa på vissa platser dessutom), men det var trots allt klart fiskbart kände vi alla tre! Första fisken drog undertecknad efter en del sökande (vi fick först ingenting men sen fisk vi ”ketchupeffekten” mitt på dagen), se bild…

Platsen som vi valde var en kant med mycket stora djup runtomkring, och bäst fiske hade vi på en liten kort sträcka när vi fiskade av en brant med djupt vatten under båten. Fisken högg på ca 7-11 meter, så det gällde att fiska långsamt! Flest fisk/hugg hade vi med Storm RIP Curly Tail jiggen laddad med en 20 eller 25 grams vikt på shallowskruven (val av vikt berodde på fiskedjupet). Vi fick alla tre fisk, och den bästa fisken drog min bror Peter (röd flytoverall), och även den via Rip Curly tail jiggen som har blivit en ny favort även för honom (utöver Seeker Shad)!

Sandberg bytte mycket beten, och lyckades även han med andra beten (se sista bilden)! På eftermiddagen började allt kärva, öglorna på spöna började frysa till is och på vattnet kunde vi se en tunn ny isskorpa vilket skvallrade om att det tyvärr var dags att bryta för dagen! Vi landade 8 st gäddor, vilket jag var mycket nöjd med då vi hoppades på att slippa bomma helt under dessa förhållanden som vi nu hade! Dessutom missade vi flera försiktiga gäddor som bara stötte eller klev av jiggen efter en stunds drillande! Dagen efter låg det en rejäl isskorpa över hela fjärden där vi nu hade fiskat, så nu får man väl vänta till våren igen! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vinterns, vårens och sommarens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Ps. Jag har två nya fiskerapporter på gång, bl.a 3 fina ismetegäddor och gös… 🙂

4-11/12 Coolt kajak-VM i Louisiana, blev 29:a!

Nyligen åkte jag till VM i USA då jag tidigare vunnit det svenska kvalet, och senare i höstas kom jag även 2:a på EM vilket gav mig 2 biljetter till kajak-VM i Louisiana! Fick dock nöja mig med en 29:de placering av 60 deltagare väl där, men konkurrensen var samtidigt stenhård! Sen blev det Floridafiske med jättehaj och många andra coola arter!

”Nyligen” kom jag hem från en cool USA-resa, och bra gick det! Dock började jag med att flyga till Louisiana (Amerikanska södern) där fisket efter Redfish är grymt bra bland enorma vasslabyrinter och kanaler överallt kilometer efter kilometer (det är mycket lätt att åka vilse där utan en GPS förövrigt). Fisket var riktigt-riktigt coolt, man måste uppleva detta för att förstå men vi fiskade efter urstarka Redfish (som anses bli störst just i detta området). Ofta sökte vi fisken på bara 10-30 cm vatten, så med andra ord gällde det att se fisken före att de såg en själv. Redfishen söker krabbor och annat gott i strandkanten, så ofta avslöjade de sig själva genom att plaska eller göra vågor runt sig själva på grunt vatten. Med Hobie kajakerna kunde vi dock smyga oss på fisken, och utan tvekan så fiskade vi på coola platser som bara kajakfiskare kan komma åt, motorbåtarna som ofta var stora och lyxiga hade inte en chans att komma åt dom heta ställena – vilket är en stor fördel för oss Hobie kajakfiskare!

När tidvattnet dessutom sjönk så gällde det att ha stenkoll på vart man befann sig, annars kunde det gå riktigt illa då botten oftast är mjuk och omöjlig att gå på. Ofta på ”hotspotten” så fick jag dessutom ta upp trampsystemet ur vattnet (”Mirage Drive 180”, som förövrigt var sjukt bra), och paddla på bara 10-20 cm vatten med paddlarna. Vi utlänningar hade tur, för Hobie som arrangerade VM-tävlingen hade ordnat lokala ”guider” (grymma Redfish/sportfiskare) åt oss alla som ville ha en sådan de första två ”övningsdagarna”, och utan dom hade man antagligen inte fått mycket fisk alls trots att jag förberedde resan med både Googlande och Youtubeande! Första övningsdagen gick det extra bra för John Parker som landade en grym Redfish på hela 39 inch (se bilden med guiden ”Rev”)! Det var riktigt coolt att få se en sån gigant live, och enl guiden ”Rev” (Bill Crawford) så var det ”a fish of a life-time” för dom allra flesta fiskare!

Min guide ”Rev” var helt suverän (en pastor från den lokala kyrkan som visste exakt hur man skulle göra då Redfish var hans specialitet). Jag är övertygad om att om ”Rev” och dom andra lokala ”guiderna” hade fått ställa upp så hade troligen dom alla legat i topp 10 på tävlingen, men å andra sidan så hade dom nu inte kvalat dit som vi andra tävlande från andra fiskevatten! Första två fiskedagarna med guiderna var helt underbara, vi lärde oss väldigt mycket och fick även bra med fisk (Både Redfish och Speckled Trout)! Men sen kom ovädret in på natten lagom till den första tävlingsdagen (ett brutalt storm-åsk/regnväder hade vi på natten vilket inte kändes bra alls) https://www.youtube.com/watch?v=mk0zfRJagGM ! Nästa tävlingsmorgon blåste det nästan lika hårt som på natten (kalla nordanvindar), men med en blå himmel i varje fall…

Tävlingsdag 1. Dag ett var helt klart en utmaning då fisken var som bortblåst nu med helt nya förutsättningar, och samtidigt hade det varit skönt med goda råd från pastor ”Rev” nu. Jag fick klara mig själv, men det verkade samtidigt svårfiskat för alla andra också när man pratade med dem. Jag lyckades dock landa ganska många Redfish på en vasskant där dom hade gömt sig bakom vinden (ett riktigt kul fiske hade jag), men man fick bara mäta in en fisk per art och fiskedag (Redfish, Speckled Trout & Flounder). Efter detta fick jag uppleva mitt livs tuffaste paddling ”hem” då en sträcka som skulle ta mig 45 minuter tog mig nu hela 2,5 timma mot vinden och tidvattnet! Jag kämpade mer än jag någonsin gjort och kom knappt fram. Det värsta var när jag skulle runda en udde (nära starten/målet), då strömmen och vinden var brutal där samtidigt som jag krampartat tog i allt vad jag kunde utan att komma fram. Folk filmade oss https://www.youtube.com/watch?v=Y5W8ZAJKRfY&feature=youtu.be men tillslut passerade jag ”forsnacken” helt slut och kunde med några minuter tillgodo hänga in nyckelbrickan med mycket vingliga ben, jag hade nu placerat mig på en 19:e plats första tävlingsdagen med en 24 inch Redfish (ca 61 cm)! Somliga brukar förövrigt säga att Redfish är en lättskrämd fisk, men inom loppet av 15 minuter drog jag samma 24 inch fisk två ggr!

Tävlingsdag 2. Dag två blåste det om möjligt ännu hårdare och allt kändes verkligen hopplöst svårt! Jag vågade inte åka söderut till ”heta grytan” igen den här dagen efter förra dagens jobbiga resa hem mot strömmen och vinden, så idag åkte jag norrut istället och hittade en riktigt fin kanal med en ”dead-end” i slutet som alltid ska vara riktigt bra för fisket enl ”Rev”! Jag smög mig in och längst in i systemet och missade först en riktigt fin fisk, såg en monsterfisk (lika stor Redfish som Johns fina fisk från första övningsdagen), och senare fick jag även en godkänd fisk på 21 inch vilket var en riktigt skön känsla trots att den stora fisken ratat mig flera ggr bara fem meter ifrån mig. Jag nötte mycket länge på platsen i hopp om att monsterfisken skulle ta, men fick tillslut ge upp då den stora fisken varit borta en längre tid nu samtidigt som jag hade en längre resa hem igen i en ny kanalterräng för min egen del (jag hade ju inte varit däromkring förr)! Med dagens fisk så hade jag nu jobbat upp mig på en 11:e placering dag två vilket kändes bra även om målet var att komma upp i topp 10 listan!

Tävlingsdag 3. Dag tre, vattentempen var rekordlåg nu från dryga 20 grader yttemp när vi kom, till endast 11-12 grader på 3-4 dagar – helt otroligt! Nu gällde det, sista dagen åkte jag ner söderut igen till ”heta grytan” där jag haft bra fiske första dagen (en chansning) men nu var det nästan inget vatten kvar alls på platsen pga tidvattnet varvid jag ”panikade” och kämpade mig upp till norra ”grytan” istället där jag fick fisk dagen före (en riktigt lång sträcka blev det). Vattentempen var som väntat låg även där, samtidigt som jag inte kunde hitta någon fisk alls vilket var frustrerande. Ingen tävlande i området hade sett någon fisk alls, och tyvärr fick jag konstatera att jag skulle bomma den sista fiskedagen vilket var tungt! Dag tre utan fisk gjorde att jag halkade ner till en 29:e placering på VM vilket jag får nöja mig med med tanke på att tex en ”lokal” superduktig Amerikan som jag trodde skulle vinna faktiskt hamnade en placering efter mig i resultatlistan (han bommade dom sista två tävlingsdagarna)! Vinnare blev istället en annan Amerikan, Steve Lessard som vunnit sitt andra VM nu – helt galet bra jobbat! Det är bara att gratulera vinnaren Steve, tvåan Richard Somerton från Australien samt trean Matthew Vann från USA vilka fiskade bäst!

Tävlingsresultat: http://hobiefishingworlds.com/rhino-rack-final-results/

Ett stort tack förövrigt till arrangörerna Keeton Eoff, Steve Fields, Gero Priebe etc från Hobie http://hobiefishingworlds.com/ som gjorde ett grymt bra jobb, och som arrangerade en mycket proffsig VM-tävling som denna gången gick i Leeville på den amerikanska södern (i södra coola Louisiana)! Jag vill även passa på att tacka dom lokala ”guiderna”, och då speciellt suveräna ”Rev” (Bill Crawford) som lärde mig mycket! Tack för en grym vecka alla arrangörer, ”guider” och tävlande från övriga världen förövrigt! Även ett stort tack till duktiga Uffe Melin från Västerås som tog mig ut på ett coolt hajfiske senare i Florida! Thanks you all my friends! 🙂

Efter VM i Louisiana drog jag till Florida (när man ändå är där), och träffade min gumma och son där för dryga 2 veckors semester! Vi såg mycket kul (196 mil blev det i bilen), och vi fick även uppleva mycket spännande där! Förutom sjökor, krokodiler, pelikaner, sköldpaddor, Leguaner, Legoland etc etc så blev det även 12-13 nya fiskarter och nya p.b för min egen del (inkl mina Louisiana fiskar)! Jag fick följande arter: Redfish, Speckled Trout, Sheepshead, Spanish Mackerel, Jack Crevalle, Snook, Hardhead Catfish, Needlefish, Yellow Tail Snapper och några arter till som jag inte har artbestämt ännu! Dessutom blev det två feta/brutala hajar varav den ena var riktigt jäkla fet och utan tvekan mitt livs största fisk (eventuellt Bull-Shark, Lemon Shark eller Spinner Shark). Jag fiskade även i en insjö nära Legoland med alligatorer och annat kul i vattnet, och fick även två Large Mouth Bass (?) där från land vilket var coolt via en ”Texas-rigg”! VM i Louisiana var riktigt coolt, men det var även Florida som även det gav mig mycket mersmak – jag vill tillbaka!! 🙂

30/10 Fin gädda och personbästa för kunden!

Nyligen hade jag tre herrar i båten på gäddfiske, och bra gick det! Personbästa blev det, men även ca 15 talet gäddor utöver denna! Storm Seeker Shad gav dagens bästa fisk…

20161030_131740-888Nyligen hade jag tre herrar i båten på gäddfiske, och bra gick det! Vädret var fint, en skön höstdag med mycket sol och svaga nordan vindar. Sol och nordan är inte favoriten på sent höstfiske, men gäddorna nappade bra ändå när man väl hittade dom! Vi fick dock kämpa för varje fisk i början av dagen (framförallt före lunch), men på ett ställe i ”heta grytan” så nappade det klart bättre då vi fick fisk åt alla håll som vi kastade åt, även dubbelhugg! Vi provade det mesta, men bäst fiske hade vi på Seeker Shad jiggen som även gav dagens fina fisk vilket även blev ett personbästa (se bild)! Storm RIP Curly Tail är en ganska ”ny” favorit för min del, men den här dagen ville dom bara ha en liten ”snickers” (Seeker Shad)! Man skulle kunna säga att vi fiskade på tre olika typer av platser, och ett var djupfiske, vassfiske samt platåfiske under dagen. Dagens fisk tog utanför en udde där vattendjupet bör ha legat på dryga fyra meter djupt vatten! Jag hade samma kunder i även slutet av mars i år och då fick vi 24 st gäddor, idag fick vi nöja oss med dryga 15 fisk men samtidigt blev det en större (urstark) madam landad den här dagen vilket var mycket trevligt! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka höstens, vinterns och kanske vårens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733 Hemsida/Bokning: www.fishguide.se

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en sida där med en himla massa sköna fiskebilder! Sidan heter ”Fishguide.se” för er som vill följa…

29/10 Trevligt gäddfiske, tre fina upp

Nyligen hade jag en guidning med sikte på lite större fisk, och bra gick det! kunden ville inte fiska ”snipor”, utan jaga på lite bättre fisk. Tre ”gädd-madammer” upp…

20161018_162716-88820161018_121818-888

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyligen hade jag en gäddfiskekörning med sikte på lite bättre fisk, och bra gick det! Fisket var allmänt trögt för alla som vi pratade med under dagen, vilket även vi kände av! Nu siktade vi inte på mängd den här dagen utan på lite större fisk både på djupet, men även på grunt fiske. Den djupaste större gäddan tog på ca 9 meters djup, men vi fick även flera andra gäddor från det djupet! Bäst fiske hade vi dock på 2-3 meters djup där vi hittade de klart flesta gäddorna. Beten som rockade var min gamla gäddfavorit, Storm Seeker Shad (”Säker Shad” om jag får säga det själv) vilket alltid är ett säkert kort på gädda oavsett årstid. Den ”djupare” och lite större gäddan tog vi med RIP Curly Tail jiggen (den nya lite mindre RIP Curly storleken på ca 17 cm (utsträckt), vilken är en grymt trevlig jigg vill jag absolut påstå)! Intressant var att flera av gäddorna hade iglar på sig, vilket är ett säkert tecken på att dom tjurar på botten! Den kalla nordanvinden påverkade troligen fisken, men även nattfrosten som oftast inte är en favorit! Totalt blev det ca 15 gäddor landade, varav dom tre största är på bild! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka höstens, vinterns och kanske vårens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

15/10 Bra abborrefiske, många sköna napp!

Nyligen körde vi en mix av gäddfiske och abborrefiske, och bäst gick abborrefisket! Vi drog mycket abborre via Stormjiggarna (både abborrar och gäddor blev det)!

20161015_161744-888

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyligen hade jag fyra herrar i Silver Eaglebåten på abborre och gäddfiske, och bra gick det! Dock gick gäddfisket lite sämre då vi fick kämpa för varje fisk, men abborrarna nappade dock bra när vi väl hittade dom! Gästerna var enligt dom själva rena nybörjare, men bra fiskade dom sen när dom väl fått in fisketekniken, mothuggen osv kände jag! Killarna har fiskat tidigare, men fick aldrig fisk (förr) och undrade om det bara är en myt att det simmar fiskar i sjön (enl dem själva)! På en fläck nappade det ganska mycket för oss den här dagen nu, men även flera gäddor (dubbelhugg etc). Bäst fiske hade vi med Storms Hypno Grub som vi fiskade ganska långsamt in till båten med en lätt jiggskalle på 10 gr! Förutom gäddorna och dom ordinära abborrarna så kom det upp en lite större ”abborremadam”, vilket var trevligt (se bild)! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka höstens, vinterns och kanske vårens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

14/10 Fiske & ekolods reportage i ”Båtliv”!

Nyligen var jag ute med ”Båtnytt” på ett Humminbird-reportage! Reporterns kommentar var: ”det här är ju som strömmingsfiske, jag har aldrig fått så många abborrar”!
20161122_101332-ljus-88820161122_101933-ljus-88820161122_102416-ljus-88820161122_102403-ljus-888Nyligen fick jag förfrågan av den bästa båttidningen på marknaden (om jag får säga det själv), ”Båtnytt” – om jag har tid att hjälpa dem på ett fiske och ekolodsreportage!? Självklart gör man det om dom behöver hjälp! Vi körde en mix av abborrefiske (jiggfiske) samt en enklare eklolodskurs, och riktigt mycket fisk hittade vi även via min Humminbird ONIX 8 när vi sökte både via DI (Down Image) och SI (Side Image). Givetvis såg vi lika mycket fisk via vanliga ekolodsbilden också, men via DI kan man läsa av ekona bättre och nästan få ett fotografisk bild av vad som finns där nere! Speciellt vrak och sådant ser man mycket tydligt via SI och DI! Ett tips är att ha både DI och en vanlig ekolodsbild uppe samtidigt då man kör över misstänkta objekt på botten, så kan man då lätt se skillnaden (DI ger en tydligare bild medans ekolodsbilden visar typiska ”stimbilder”)! Fisket gick bra, vi hittade flera måsdyk, och via Stormjiggarna så drog vi massor med abborrar bland sjöfåglarna och dom jagande abborrarna. Kul var att reportern Max Carlgren från tidningen Båtnytt spontant konstaterade om vårat abborrefiske att det var ”som ett strömmingsfiske, napp hela tiden”(upp och ner hela tiden)! Tyvärr hade vi inte så mycket tid på oss, så det blev inte en så lång fiskedag, men summeringen var att Storms jiggar rockade fett (abborrarna älskade dom), Humminbird ONIX visade enkelt och tydligt vart stimmen stod via ekolodet samt även via SI när vi sökte stimmen pelagiskt (även sjöfåglarna hjälpte oss såklart), samt att min Quintrexbåt var en enormt stadig och trevlig sportfiskebåt trots sin korta längd enligt båtexperten Max Carlgren (vi var tre vuxna ombord)! Båtnytt är en kul tidning, ofta hittar man trevliga reportage om coola båtar, smarta båtlösningar, säkerhet ombord för oss sportfiskare, samt en massa annat kul! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka höstens, vinterns och kanske vårens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

13/10 Hårda hugg på grunt gäddfiske!

Nyligen var jag ute på ett gäddfiske i Quintrexbåten, och bra gick det! Vi provade olika beten, men grunt fiske med RIP Curly Tail gav dom hårdaste huggen!

20161013_152519-888 20161013_152342-888Nyligen var jag ute med min bror på ett gäddfiske, och bra gick det! Vi började med ett djupt fiske där jag vet att fisken samlas upp på hösten, men trots hårt nötande så hade vi inte ett enda pet där på alla våra beten. Vi såg heller inte mycket betesfisk via Humminbird Onix 8:an, så skälet var nog det att gäddmaten var borta!? Ett taktikbyte var på plats, och när vi körde grunt fiske istället så lossnade fisket för oss. Peter var het och drog flera på raken, men även jag drog fisk såklart. Bäst fiske hade vi med Blue Fox skeddragen (Peter körde skeddrag), och själv körde jag RIP Curly Tail som gav dom hårdaste huggen. Då det var en vardag så blev det inte en så lång dag (skolhämtning väntade), men det blev i varje fall ett gäng gäddor landade, och allt på grunt vatten! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka höstens, vinterns och kanske vårens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Sida 1 av 6112345678910...2025...